Wie is de dupe van de vertraagde Rift?

De officiele lanceringsdatum van 28 maart kwam en ging. En inmiddels is duidelijk dat zelfs de meest vroege vogels nog één tot twee maanden langer moeten wachten voor ze hun Oculus Rift VR headset in huis hebben. Vervelend, zeker. Maar hoe erg is het?

De lancering van Rift wordt door sommigen al als ‘rampzalig‘ beschreven. Het bedrijf communiceert slechts mondjesmaat, en als het klanten informeert is het met cryptische mededelingen als ‘de vertraging is het gevolg van een onderdelentekort‘. Voor de vroegste bestellers is dit vervelend, getuige de talloze berichten die op het internetforum Reddit te vinden zijn.

Vervelend is niet hetzelfde als ‘erg’. De woede en frustratie over de lancering is volgend jaar vergeten.

Vervelend is niet hetzelfde als ‘erg’. De woede en frustratie over de lancering is volgend jaar vergeten. Als Rift eenmaal in handen van de consumenten is, en leveringen op normale wijze worden afgehandeld, is dit voor consumenten niet meer relevant. Feitelijk horen dit soort problemen bij de introductie van een nieuw product, en wie er als eerste bij is accepteert stilzwijgend dat er dingen mis kunnen gaan en dat je in feite een proefkonijn bent voor het gewone publiek. Al is het maar het beseft dat wie nu een eerste-generatie product koopt, over twee jaar een veel betere versie in de winkel ziet die de helft kost van wat hij of zij er nu aan heeft uitgegeven.

Indie studio’s

Toch zijn er wel degelijk partijen die getroffen worden door de vertraging. Op dit moment zijn het vooral kleine onafhankelijke gamestudio’s die software maken voor VR. Deze kleine teams werken jaren aan een product in de hoop de investering terug te verdienen. De lancering van dit nieuw platform is voor indie ontwikkelaars een unieke kans om zich te profileren zonder te worden ondergesneeuwd door de grote uitgevers.

De vertraging zorgt er echter voor dat het toch al beperkte VR publiek nu nog veel kleiner is. Spelers van de ruimteshooter EVE Valkyrie klagen er al over dat er te weinig andere spelers online zijn om matches te vormen. En dit is een ‘grote’ titel die notabene als bonus bij de eerste Rifts wordt geleverd.

Juist voor kleine studio’s kan een paar maanden vertraging het verschil betekenen tussen bestaan en opdoeken.

Voor kleine studio’s die er op rekenden om vanaf 28 maart hun product te verkopen aan tienduizenden Riftbezitters betekent de vertraging dat ze nog langer moeten wachten voor ze hun (toch al niet gegarandeerde) inkomsten kunnen verwachten. Juist voor kleine studio’s kan een paar maanden het verschil betekenen tussen bestaan en opdoeken.

Recensie schaarste

Daar komt bij dat de meeste journalisten ook nog geen Rift in huis hebben. Dit betekent weinig of geen recensies van die eerste VR games. En het is de vraag of dit later wordt goedgemaakt. De journalistiek richt zich op het nieuws, en dat betekent dat als journalisten eindelijk hun reviewhardware in huis hebben, ze waarschijnlijk de ‘oudere’ titels negeren.

Voor consumenten betekent dit dat studio’s die nu het risico nemen om nieuwe mooie ervaringen te maken wellicht snel verdwenen zijn of zich toch maar weer richten op traditionele platformen. Het zorgt voor een snelheidsdrempel in de ontwikkeling van nieuwe, betere VR toepassingen.

Dus ja, de vertraging van de Rift is erg. Er zijn wel degelijk partijen de dupe.

Dit gezegd hebbende: het is niet erg genoeg om VR de nek om te draaien. Nog afgezien van het feit dat Rift niet de enige VR headset is, garandeert het Facebook kapitaal achter Oculus dat het bedrijf een lange adem heeft. VR is niet van vandaag op morgen verdwenen, enkel omdat er nu wat problemen zijn met de levering.

Zelf getroffen door een vertraagde levering? Heb je misschien al een Rift of Vive? Laat het weten in de reacties hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar de toolbar