Waarom krijgen we simulatieziekte van VR?

Hoewel de nieuwe VR headsets van Oculus, Sony en Vive technisch heel knap in elkaar zitten, hebben ze alledrie hetzelfde nadeel: je kunt er flink bewegingsziek van worden. Maar wat is bewegingsziekte (ook wel simulatieziekte) precies?

Je kunt niet ‘door de simulatieziekte breken’ door stug vol te houden. Het wordt dan alleen maar erger.

Wij mensen hebben twee belangrijke instrumenten om ons evenwicht te bewaren: onze ogen en het evenwichtsorgaan in het oor. Ons brein checkt constant deze twee informatiestromen om vast te stellen wat onze oriëntatie is. De spieren krijgen hierdoor (automatisch) signalen om te corrigeren, zodat we rechtop kunnen staan of zitten.

Evenwichtsorgaan

Simulatieziekte ontstaat op het moment dat deze twee informatiestromen (evenwichtsorgaan en ogen) niet met elkaar in de pas lopen. We ervaren dit bijvoorbeeld als we op de achterbank van de auto zitten en lezen. Onze ogen zien een stilstaand vlak terwijl ons evenwichtsorgaan beweging voelt. Die tegenstrijdigheid maakt ons misselijk.

Dit is ook de reden dat armbandjes en ‘antistatische koordjes’ achter de auto niet helpen tegen wagenziekte. Het is een fysiek verschijnsel waar bijna iedereen in meerdere of mindere mate last van heeft.

Cockpit

Als we een VR headset opzetten, kunnen we een soortgelijke disconnect opwekken. Onze ogen zien beweging, terwijl ons evenwichtsorgaan niets merkt. Het is gelukkig niet zo dat dit in alle gevallen misselijkheid opwekt. Het helpt bijvoorbeeld als we in een virtuele auto of cockpit zitten. Het blijkt namelijk dat vooral onverwachte bewegingen in ons perifere zicht (in onze ooghoeken) voor misselijkheid zorgt. Een cockpit beperkt ons perifere zicht, waardoor we de bewegingen beter kunnen verwerken.

Ook zorgen langzame rotaties voor ongemak. Waarschijnlijk komt dit omdat ons brein dit als een signaal van duizeligheid interpreteert en probeert dat te corrigeren.

Al deze kleine ongemakken kunnen optreden bij langer gebruik van VR. Vooral als de software geen rekening houdt met het effect van de beweging op de gebruiker. Op het moment dat je simulatieziekte ervaart is het zeer aan te raden om even te stoppen met spelen. Je kunt niet ‘door de simulatieziekte breken’ door stug vol te houden. Het wordt dan alleen maar erger.

Neem dus af en toe een pauze, zeker als je ongemak ervaart.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar de toolbar