VR Oorlog? Vive versus Rift

Het is een heel menselijke eigenschap om teams te willen vormen. Waarschijnlijk is dat terug te voeren op onze verre voorouders die in stamverband leefden. We vormen nog steeds stam-achtige relaties, maar over steeds abstractere zaken. Voetbalclubs. Smartphone merken. Spelcomputers. En nu ook VR. De aanvankelijke euforie over de terugkeer van virtual reality lijkt op internet om te slaan in een ‘mijn merk is het beste’-discussie.

De algemene sfeer is er meer één van: laten we samen VR groot maken

En dat is jammer. Vooral omdat deze zogenaamde ‘VR oorlog’ op dit moment zich vooral afspeelt in de hoofden van de meest fanatieke fans. Er is op dit moment geen sprake van strijd tussen de ‘grote drie’, Oculus, HTC en Sony. De algemene sfeer is er meer één van: laten we samen VR groot maken. Dat er uiteindelijk vast een moment komt dat deze (en andere) bedrijven elkaar de tent uit proberen te knokken is nu niet relevant. Geen van deze bedrijven heeft er nu namelijk baat bij om de ander aan te vallen. Zeker HTC en Oculus niet, omdat hun producten nagenoeg identiek zijn. Kritiek op de ander is kritiek op zichzelf.

Bewegingscontrollers

De Oculus Rift en HTC Vive zijn gelijkwaardige apparaten die op dit moment slechts op één manier echt van elkaar verschillen: de Vive heeft bewegingscontrollers, de Rift nog niet. Kernwoord is ‘nog’, want Oculus heeft zijn eigen bewegingscontrollers, de ‘Touch’ al aangekondigd.

Bewegingscontrollers maken het mogelijk om handbewegingen in 3D te volgen. Touch en de Vive Wand laten je op eenvoudige manier voorwerpen in VR te manipuleren. Je kunt dus virtuele dingen oppakken of (met Touch) zelfs handgebaren maken zoals een duim omhoog steken.

Met de bewegingscontrollers komt ook de wenselijkheid om zelf meer in de ruimte te bewegen. Vive demonstreert dit al met zogenaamde ‘room scale VR’. Dat betekent dat je in je (huis)kamer rond loopt me een Vive op je hoofd. Je ziet de virtuele wereld maar je beweegt in de echte. Room scale kan allen werken dankzij het zogenaamde ‘chaperone’ systeem. Dit zorgt er voor dat de gebruiker een waarschuwing krijgt als hij of zij zich buiten het van te voren afgebakende speelvlak begeeft.

Misvatting

De VR stammenstrijd komt voort uit de misvatting dat, omdat Rift nu nog geen bewegingscontrollers heeft, de Rift dus ook geen room scale games aankan. En dat is feitelijk onjuist. Rift registreert al bewegingen in 3D, en wie bijvoorbeeld de ruimtegame Elite Dangerous speelt, kan opstaan uit zijn pilotenstoel en door de cockpit wandelen. Wat Rift alleen op dit moment nog niet doet is waarschuwen als je het veilige speelvlak verlaat.

Oculus heeft zelf al een aantal room scale ervaringen in de pijplijn. Medium is een beeldhouwprogramma. Quil laat je in een 3D ruimte schilderen. Beiden hebben de Touch controllers nodig, en beiden gaan er van uit dat je vrij om je virtuele creatie kan lopen. En Valve, het bedrijf dat samenwerkt met HTC om de Vive op de markt te brengen, gaf onlangs aan dat hun eigen Chaperone-systeem prima werkt op Rift.

Oculus en Valve dansen om elkaar heen in een ongemakkelijke poging om samen te werken zonder hun eigen core business te verliezen

Zonde van de energie

De stammenstrijd is dus een beetje zonde van de energie. Beide headsets zijn aan elkaar gewaagd. Beiden hebben kleine irritatiepunten en ontwerpfoutjes. En beiden geven toegang tot een aantal fantastische ervaringen. En belangrijker nog: Oculus en Valve dansen om elkaar heen in een ongemakkelijke poging om samen te werken zonder hun eigen core business te verliezen. Want er is wel degelijk strijd tussen de twee, maar niet op het gebied van hardware.

Valve is op dit moment de marktleider op het gebied van PC games. De online winkel Steam is zo alomtegenwoordig dat veel mensen het als een natuurlijk onderdeel van hun ervaring zien. Oculus opende met de lancering van de Rift een eigen online winkel, Oculus Home. En sommige spellen zijn alleen te koop via Oculus Home.

Hoewel VR games op dit moment maar een fractie zijn van het totale spellenaanbod, is dit wel het moment voor een nieuwe online winkel om een marktpositie te veroveren. Als Oculus er in slaagt om van Home dé VR winkel te maken, zou Valve daar over een paar jaar wel eens last van kunnen krijgen.

Deze spanningen zijn echter niet groot genoeg voor Oculus en Valve om elkaar ronduit de oorlog te verklaren. Beiden willen een nieuwe game-markt creëren en zijn uiteindelijk tot elkaar veroordeeld om samen dit medium tot een succes te maken.

En dat is ook iets wat fanatieke Vivers en Rifters hopelijk snel begrijpen: dat goede VR in ieders belang is. Niemand is gebaat bij een merkenoorlog als het overgrote deel van de bevolking nog niet eens beseft hoe geweldig VR is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar de toolbar