Valve bevestigt: Rift krijgt Chaperone

Een ontwikkelaar van Vale heeft bevestigd dat ‘Chaperone’ ook werkt op Oculus Rift. Tot nu toe was het onduidelijk of dit veiligheidssysteem ook op de Rift zou functioneren.

Chaperone werkt nu al op Oculus Rift

Het grote verschil tussen HTC Vive en Oculus Rift was tot nu toe dat HTC Vive ‘room scale’ ondersteunt. Dit betekent dat de speler vrij rond kan lopen in zijn (huis)kamer terwijl de Vive een VR wereld toont. Dit is mogelijk dankzij ‘Chaperone’, een veiligheidssysteem waarmee je als speler eerst je speelvlak in de kamer markeert. Eenmaal in VR toont de Vive een grid als je de grens van je speelvlak nadert. Dit voorkomt nare botsingen met meubels en muren.

Dit Chaperone systeem werkt, blijkt nu, ook op Oculus Rift. Volgens Valve laat Chaperone je in eerste instantie kiezen tussen een aantal voorgeprogrammeerde speelvlakken. Dit is omdat er nog geen bewegingscontrollers voor Rift verkrijgbaar zijn. Maar op het moment dat Oculus Touch verschijnt kun je hiermee heel eenvoudig je speelvlak ‘uittekenen’ in de kamer.

Hiermee komt aan een van de heftigste VR debatten een eind. Een groot aantal VR enthousiastelingen nam tot dusver aan dat alleen de HTC Vive in staat was om ‘room scale’ games (zoals het briljante Budget Cuts) te spelen. Dit blijkt nu dus niet het geval. Beide headsets hebben gelijkwaardige functionaliteit. Tenminste, op het moment dat Touch verschijnt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar de toolbar