Minecraft VR recensie

Minecraft hoef je inmiddels net zo min uit te leggen als LEGO. De game is nog steeds mateloos populair bij kinderen én volwassenen en is beschikbaar op elk denkbaar platform. En nu dus op Oculus Rift.

Hoewel er al langer VR mods beschikbaar waren, die van de gewone Minecraft een VR versie maakten, duurde het lang voor de Windows 10 editie officieel ondersteuning kreeg voor Rift. Iedereen die een versie van Minecraft heeft gekocht kan gratis deze VR versie spelen. Je downloadt daarvoor de game uit de Windows Store, en in de Oculus Home winkel haal je een gratis VR uitbreiding op die je uit Home kunt starten.

Je begint de Oculus Rift versie van Minecraft in een kamer, die is ingericht in de bekende blokkerige stijl. Je zit voor een hele grote televisie waarop je meteen kan beginnen met spelen. De makers doen dit om spelers de tijd te geven om te wennen aan VR. Als je er klaar voor bent kun je met een druk op de knop overschakelen naar volledige virtual reality. En dat is adembenemend.

Opeens is de wereld levensgroot en sta (of zit) je werkelijk tussen je eigen bouwwerken. Met de controller kun je rondlopen, en de ontwikkelaars hebben hier een heel ingenieus systeem voor bedacht. normaal gesproken is de traditionele ‘joystick besturing’ een manier om heel snel wagenziek te worden. Maar Minecraft VR voorkomt dit met een heel eenvoudige verandering. Als je met de stick naar links of naar rechts wilt draaien, gebeurt dat in hele kleine schokjes. Dat lijkt misschien ongemakkelijk, maar het werkt perfect. Juist langzame draaibewegingen zorgen voor ongemak, en door deze beweging schokkerig te maken is er geen bewegingsziekte.
De eerste paar minuten is dat schokkerige draaien wel even wennen, maar al snel merk je het gewoon niet meer.

Schaal

Vervolgens is het ‘business as usual’. Zoals gezegd is dit de Windows 10 versie, die hetzelfde speelt als de console versies. Met de controller is het heel eenvoudig om te bouwen en te ‘craften’. Al snel hadden we een wolkenkrabber geconstrueerd in ‘creative mode’. En eenmaal aan de voet van onze superconstructie was dat toch een heel ander gevoel dan op een beeldscherm. Het is eigenlijk niet goed uit te leggen aan wie nog nooit VR heeft gebruikt, maar het gevoel van schaal is echt overdonderend. De eenvoudige blokken blijken in VR 1 bij 1 bij 1meter groot te zijn. De monsters en dieren zijn nu intimiderend. De bekende blokkerige minecraft-koe is zo groot als je van een koe kan verwachten.

We hadden in eerste instantie enige zorgen over deze controler-bestuurde versie. We hebben namelijk inmiddels ook al wat tijd doorgebracht met de onofficiele Vive-versie van het spel. Daar kun je ook de Vive controllers gebruiken om te bouwen en te graven. Dat maakt de game nog indrukwekkender omdat het ‘aanraken’ van je omgeving nog een laag realisme toevoegt. Gelukkig is Minecraft op Windows 10 ook compatible met de binnenkort te verschijnen Touch controllers. Op dat moment kunnen we ook op Rift blokken gewoon met onze handen kapotslaan en plaatsen.

Minecraft op Rift is een fenomenale prestatie. Het is een kijkje in de toekomst van VR: dit is het soort grote interactieve werelden waar boeken als Neuromancer over vertelden. Het mag een klein wonder heten dat Microsoft, Mojang en Oculus er in geslaagd zijn om een versie te maken die je uren kan spelen, op exact dezelfde manier als de ouderwetse ‘platte’ editie.