De gevaren van virtual reality

VR is revolutionair. Het brengt ervaringen binnen handbereik die tot voor kort alleen in sciencefiction verhalen stonden. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal zonder gevaren is.

Laten we beginnen met een geruststelling: nee, de komst van VR is niet het begin van een dystopische samenleving waarin mensen voorgoed gevangen zitten in een virtuele wereld. En nee, mensen gaan heus VR niet verwarren met de werkelijkheid. Dat zijn het soort kortzichtige angstverhalen die we overlaten aan aandachtzoekers en fatsoenrakkers. Qua ervaring is VR net zo min een bedreiging van onze geestelijke gezondheid als een goed boek of een spannende film. Maar er zijn wel degelijk een aantal aspecten aan VR die aandacht vragen: gevaren waar de meeste consumenten waarschijnlijk nog niet bij stilstaan.

Nee, mensen gaan heus VR niet verwarren met de werkelijkheid

Afzondering

Wie voor het eerst een VR bril opzet op een beurs of tijdens een demonstratie in een winkel wordt daar waarschijnlijk bij geholpen door een technicus of assistent. Het is een desoriënterende ervaring, die eerste keer. Je ziet even helemaal niets meer. En dan moet je vaak nog een koptelefoon opzetten en controllers vastpakken. Het is een rare gewaarwording: je bent afhankelijk, net zoals het moment dat je in een achtbaan zit en de bediener van de attractie langsloopt om alle veiligheidsbeugels nog even aan te drukken.

Hoewel je uiteindelijk wel routine ontwikkelt in het opzetten van de bril, is het nog steeds een moment waarop je zeker moet zijn dat je geen dingen omkiepert. Staat je drankje op je bureau? Reken er maar op dat je deze een keer over je toetsenbord gooit met een onbewuste handbeweging of een draai van de kabels.

En dan is er nog het gebrek aan referentiekader als je eenmaal in de spelwereld staat. Zeker spellen die een dreigende situatie bevatten willen er nog wel eens voor zorgen dat je van schrik een of twee stappen achteruit of opzij zet. Als je vervolgens ook nog een paar keer rondkijkt, ben je totaal kwijt waar je je in de fysieke ruimte bevindt.

Hoofd, schouders, knieën, teen

Spellen die ook nog enige fysieke activiteit vragen, zoals het wegkoppen van ballen of iets dergelijks, maken het helemaal lastig om te bepalen waar je nog veilig bent. Je hoofd stoten, of je teen, is echt zo gebeurd. En dan is er nog de reflex om je armen uit te strekken om dingen in de VR wereld aan te raken. Nu al staan diverse filmpjes online van mensen die proberen te steunen op virtuele tafels en daardoor hun evenwicht verliezen.

Evenwicht is sowieso een factor om rekening mee te houden. VR ervaringen die je laten bewegen kunnen je evenwichtsorgaan flink in de war sturen. Als je dan naar beneden kijkt terwijl de VR wereld om je heen daalt of stijgt, lijkt het alsof je door de grond zakt, met alle wankelingen die daar bij horen.

Je hoofd stoten, of je teen, is echt zo gebeurd

Wii have a problem

Al deze kleine en grotere ongemakken zijn misschien niet heel schokkend, maar daarom niet minder gevaarlijk. En de ervaring leert dat de hierboven uitgesproken gevaren zeer zeker werkelijkheid worden.

In 2006 lanceerde Nintendo de Wii spelcomputer. De Wii bewegingscontroller was een fantastische nieuwe manier van spelen. Tennis werd levensecht als je de Wii-mote zwaaide als een racket. En Wii Bowling leek op echt bowling als je de zwaaibeweging maakte. Helaas waren er ook mensen die de beweging zo echt vonden dat ze de Wii-mote loslieten, met alle gevolgen van dien. Oh en iemand die even door de kamer wilde terwijl zijn of haar huisgenoot net een potje tennis speelde kon rekenen op een flinke klap in het gezicht. Per ongeluk dan natuurlijk.

En we hebben het hier over het spelen van spellen waarbij de speler gewoon om zich heen kan kijken.

Blijf zitten tot het ruimteschip tot stilstand komt

De gevaren van VR zullen in eerste instantie vooral bestaan uit dit soort ongelukken. Partners die op de schouder tikken van de VR speler en deze zo laten schrikken dat een uitschietende elleboog gevoelige plekken raakt. Of een Vive wand die door een korte hapering in het Chaperone systeem toch door de dure plasma tv slaat.

En nee, dat is natuurlijk geen reden om van VR af te zien. Het is alleen wel heel verstandig om bij het installeren van je Rift, Vive of PSVR goed rekening te houden met potentiële gevaren. Meer nog dan met de Wii of Kinect. Want de wereld is misschien virtueel, de gebroken teen doet echt pijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar de toolbar