EVE Valkyrie

Het begon als een klein experiment van de makers van EVE Online en groeide uit tot dé belofte van VR. Maar maakt EVE Valkyrie die belofte waar?

Het is soms lastig om spellen te beoordelen op wat ze zijn, in plaats op van wat we hopen dat ze zijn. Dat is het probleem dat EVE Valkyrie sinds de lancering van de Rift met zich meedraagt. Het ziet er uit als een space sim, maar dat is het niet. Nee, er is geen single player campaign. Die paar solo missies zijn er alleen om een beetje te wennen aan je schip. Daar gaat het bij EV absoluut niet om. Dit is een death match in de ruimte die alleen in de multiplayer tot zijn recht komt.EVE Valkyrie is, plat gezegd, World of Tanks in de ruimte. Niet meer en niet minder. En zo bezien doet EVE Valkyrie een boel goed.

Je zit in de cockpit van een ruimtejager en wordt gelanceerd uit het moederschip. Wat volgt is één van drie mogelijke scenario’s: team death match, team control of team Carrier Assault. Team Deathmatch is wat het zegt: schakel zo veel mogelijk tegenstanders uit. Team Control draait om het veroveren van drie controle punten. Dit doe je door een ‘drone’ te lanceren in de buurt van de controle satelliet. Jouw drone neemt dan langzaam de satelliet over. Als er meer drones van de tegenstanders hetzelfde doen, verandert de kleur naar die van het vijandige team. Je kunt echter vijandelijke drones vernietigen (en jouw drones zijn uiteraard ook niet onkwetsbaar) wat er voor zorgt dat de match constant in beweging is.

Team Carrier Assault ten slotte combineert Control met het aanvallen van het vijandelijk moederschip. Als jouw team alle controlepunten bezit, kun je het vijandelijk schip aanvallen. Deze wordt niet alleen verdedigd door andere spelers maar ook door grote boordkanonnen en een schild. Als je de schildgeneratoren hebt opgeblazen kun je het hart van het moederschip invliegen om de kern te vernietigen. Een beetje zoals de Death Star battle in Star Wars.

Schepen

Tijdens het spelen verdien je ervaringspunten en geld waarmee je nieuwe schepen kunt vrijspelen. Er zijn drie basis klassen: fighter, heavy en support. Fighters zijn snel, wendbaar en hebben sterke wapens. Heavy is traag maar goed bepantserd en support kan teamgenoten tijdens het gevecht repareren, maar ook de schilden van tegenstanders wegzuigen. Door in een schip van een bepaalde klasse te vliegen speel je nieuwe schepen vrij van die klasse. Je kunt dus pas een nieuw support schip vrijspelen (of upgraden) als je lang genoeg met een ander support schip hebt gespeeld.

De verschillende schepen die je vrijspeelt zijn niet altijd sterker of dodelijker dan de vorige versies. Wel zijn ze anders, met nieuwe wapens en andere tactieken. Dit houdt het spel lang interessant omdat bepaalde schepen in bepaalde situaties heel handig zijn. Zo is de Banshee ontzettend sterk in het opzuigen van vijandelijke schilden en het doden van vijandelijke schepen. De phaser wapens zijn echter heel onhandig voor het uitschakelen van drones. Als het vijandelijke team de control match domineert, kan het handig zijn om in een fighter te stappen om zo snel mogelijk de vijandelijke drones uit te schakelen.

Als je wordt opgeblazen kun je wisselen van schip, zo lang je deze maar in een van je launch tubes hebt staan. Dit moet je voor het gevecht bepalen. Je hebt dus bij doodgaan nooit toegang tot al je schepen. Dit maakt strategische beslissingen noodzakelijk.

Intens

EVE Valkyrie is een razendsnel spel met veel woeste bewegingen. Het heeft dan ook de ‘intens’ rating op de Oculus winkelpagina. Dit valt in de praktijk mee, zo lang je maar goed naar je eigen lichaam luistert. Het is mogelijk om flink ziek te worden van EVE Valkyrie als je veel langzame bochten maakt. Maar tijdens de wilde achtervolgingen in de ruimte valt het met de simulatieziekte eigenlijk wel mee.

Ook is het spel zelf erg intens, in de zin dat de meeste matches tot het eind spannend blijven. Er is geen rustpunt, er is constant beweging en het gebeurt regelmatig dat een match op het laatste nippertje pas gewonnen wordt.

Bots

Het duurt nooit lang om een match te vinden, omdat de lege plekken snel worden gevuld door bots. Dit is echter ook een beetje jammer, als je maar met twee of drie andere echte mensen speelt en de overige schepen door de computer worden gevlogen. Het alternatief zou echter zijn dat je heel lang moet wachten op de matchmaking. Er zijn immers nog niet zo heel veel mensen met een VR headset. Gelukkig komt daar langzaam maar zeker verandering in. Als EVE Valkyrie later dit jaar op PS4 en HTC Vive verschijnt, spelen alle speler in hetzelfde universum. Dat zou er voor moeten zorgen dat de meeste matches snel met echte mensen gevuld worden.

Overwatch

Het is wellicht wat ongelukkig dat EVE Valkyrie vergeleken wordt met Elite Dangerous, terwijl het veel meer gemeen heeft met, zoals we al zeiden, World of Tanks. En er zitten elementen in die aan Overwatch doen denken. Hoe meer uren wij in EV steken, hoe meer tactische nuances we vinden en hoe beter het spel wordt. Het vrijspelen van nieuwe upgrades en schepen wordt ook steeds belangrijker naarmate je beter snapt wat die upgrades doen. Het is een grote vergissing om het spel na één of twee uurtjes af te schrijven, want pas na langer spelen wordt duidelijk hoe goed de balans tussen de schepen in elkaar zit. Dit is een spel met veel meer diepgang dan je in eerste instantie denkt. Maar dat vraagt wel enig doorzettingsvermogen.

EVE Valkyrie is beschikbaar op Oculus Home. Het spel komt later dit jaar uit op HTC Vive en PSVR. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar de toolbar